Øvelse gjør mester – lær deg forberedelsens edle kunst
Å stille seg opp foran en gruppe med mennesker for å formidle noe til dem kan være en utfordring, være seg det er en tale man skal holde, en presentasjon man skal gi, eller om man skal holde konsert. Søndag 1. september skal Ingelin holde relelasekonsert for sitt debutalbum I Carry Your Heart og i den forbindelse har jeg stilt henne noen spørsmål om hvordan man på best mulig måte kan forberede seg, både mentalt og praktisk. Les og lær!
Hvilke praktiske detaljer er du opptatt av? Hva må være 100% klart, hva er mindre viktig for deg ?
«Jeg er opptatt av at det meste skal være på plass i grunn. Jeg ønsker at når søndagen kommer, så kan jeg bare konsentrere meg om å synge og kose meg! Jeg har kontroll på det meste jeg kan ha kontroll på, når alle musikerne kommer, hva alle har behov for utstyr, blir med lyd-tekniker på befaring i forkant, tenker på alt av klær og sko og sminke på forhånd. Hvordan alle skal stå, set-liste, hva jeg skal si, hvor lenge baren er åpen osv. Jo mer jeg vet at praktiske ting er i orden, jo mer kan jeg slappe av på søndagen og konsentrere meg om øvelse og konsert!»
Fortell litt om den mentale prosessen for forberedelse til konsert.
«For meg har det mentale blitt mer og mer viktig opp i gjennom årene som utøver. I ganske lang tid i forveien visualiserer jeg hele konserten, hvordan jeg ønsker at ting skal se ut, hvordan det skal låte, hva jeg forventer av publkum. Jeg bruker mye tid på å synge gjennom sangene i hodet, mye mer enn på å faktisk synge dem høyt- vel og merke når det er sanger jeg kan. Jeg tenker i gjennom vanskelig partier, hvordan jeg teknisk løser dem, går i gjennom tekstene på alle sangene til jeg er sikker på at de sitter. Jeg bruker også en del tid på å tenke gjennom lokale, hvordan lokalet påvirker stemmen, hvordan jeg har tenkt til å legge opp konsertdagen i forhold til oppvarming og øvelse, slik at stemmen skal holde best mulig fram mot konserten. Kvelden før, og rett før konsert, bruker jeg tid på å bare puste meg ned, og tenker bare på at jeg nå skal gå inn og gjøre konserten akkurat slik jeg har sett for meg! Det blir aldri helt slik man har sett for seg, men jeg er veldig bevisst på å ikke tenke på noe som kan gå feil.»
Hvordan gjør du for å forberede tekstformidling?
«Når det gjelder tekstformidling, så er dette meget viktig for meg! Sangene på plata er i utgangspunktet valgt fordi de har historier i seg som på et eller annet tidspunkt har truffet meg tekstmessig, og har betydd mye for meg. Jeg ser på meg selv som en historieforteller like mye som en sanger, og jeg har en person og en historie bak hver eneste sang jeg synger. Dette trenger ikke å være personlige erfaringer, eller handle om meg, men de kommer like fullt fra hjertet! Jeg ønsker jo også at mitt publikum skal få føle en egen historie ved hver eneste sang, og føle seg truffet av disse sterke tekstene. Rent sangteknisk har jeg jo også en plan ved hver låt, noe tekstmessig blir understreket på forskjellige måter, ved bruk av dynamikk, pust og andre effekter.»
Hvor mye tenker du på sangteknikk i øvingsprosessen?
«I en øvingsprossess vil jeg først lære meg en sang, for så oppdage hvor det eventuellt er vanskelige partier, og så går jeg inn i dem og finner ut hvordan jeg teknisk kan løse dem. Hvis det er veldig store utfordringer, så finner jeg den løsningen jeg synes er best, og så pugger jeg den rett og slett! For noen ting er så teknisk utfordrende, at man kan bli overrumplet av f.eks nervøsistet, så det er viktig for meg at det sitter helt under huden. De vanskeligste tonene eller partiene gir jeg lite rom til variasjon der og da. Når jeg er sent i prossessen, og nærme konsert som nå, så tenker jeg annerledes på det tekniske. Da bruker jeg teknikken mye mentalt, tenker i gjennom hva jeg har bestemt meg for på omtrent hver eneste tone, og når jeg synger i gjennom stopper jeg bare opp hvis jeg har behov for å rette på meg selv. Jeg føler at dette fungerer godt for meg på såpass krevende stoff, det gjør meg så trygg at det allikevel gir meg rom for variasjoner og der-og-da følelser, men med god teknikk i bunnen.»
Tenker du så på teknikk under fremføring?
«Jeg tenker ikke så mye på teknikk under fremføring hvis prossessen i forkant har vært god. Med dette stoffet som jeg kjenner så godt, vil det som ofte dreie seg om at jeg tenker et par sekunder mellom hver sang hva som kommer nå, og flytter fokus hvis det er sjangerskifte mellom sangene. Igjen, så handler det ofte om for meg å få tankene på rett sted. Ellers kan det skje uforutsette ting underveis i en konsert, man får en hostekule eller det er scenerøyk som forstyrrer, og da må jeg tenkte gjennom der og da hva slags grep jeg må gjøre for å eventuellt rette opp tekniske feil jeg gjør på grunn av det uforutsette.»
Til slutt gir Ingelin oss 3 gode tips for å lykkes med en fremførelse:
-
Kunne stoffet bak og fram, og opp og ned!! Pugg mye mer enn du tror er nødvendig! Jo bedre du kan stoffet, jo mer vil du kunne leke deg, kose deg og trives under en konsert- og nervøsisteten vil bli betydelig mindre!
- Tenk i gjennom alle ytre ting som kan påvirke konserten. Besøk lokalet på forhånd om nødvendig! Tenk i gjennom alle faktorer som akustikk, musikere, luft, temperatur osv. Alle slike ting du er klar over når du kommer på konsertdagen, jo bedre!
- Prøv å stresse ned og kose deg på konsertdagen! Man må gjerne gjennom både lydprøver og øvelser på samme dag, men hvis du er godt forberedt, så er dette ikke noe problem for stemmen. Og det er utrolig hvor fort man klarer å skifte og spise hvis tida skulle løpe fra deg mot konsertstart- på plass kommer man! 🙂
Konserten kan du som bor i Oslo og omegn få med deg – den finner sted på nyåpnede Musikkteateret (tidl. Frogner Kino), søndag 1. september klokken 19.00. Les mer om Ingelins soloprosjekt her, og nedenfor er en liten smakebit fra plata hennes.